top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אייל קימל

סימני מסחר; שמירה על המותג – דברים שכל בעל עסק צריך לדעת

שום עסק שאני מכיר לא היה רוצה לקום בבוקר ולגלות שמישהו עושה שימוש בשם שלו, ושום בעלת עסק שאני מכיר לא הי,ה רוצה לקבל מכתב שאוסר עליה לעשות שימוש בשם העסק שלה וכמובן לשלם פיצויים על השימוש עד כאן. הדרך למנוע את המצבים האלה היא רישום סימן מסחר. בהמשך אסביר, איך שומרים על שם העסק, איזו הגנה נותן הרישום של סימן המסחר? איזו הגנה מתקבלת באמצעות רישום סימן מסחר? ומהם התנאים לרישומו.


איך לשמור על שם העסק?

כשבוחרים שם לעסק, ללא קשר לרישום סימן מסחר, כדאי לבדוק שאין עסק אחר עם שם זהה שצבר מוניטין באותו תחום. במקרה כזה יש חשש שבעתיד בעל העסק הקיים יתנגד לשימוש שאתם עושים בשם. הדבר נכון אף יותר במידה ורוצים לפתוח חברה בעירבון מוגבל. במקרה כזה כדאי לבדוק גם באתר רשם החברות. לפי חוק החברות רשם החברות לא יאשר שם חברה אם השם זהה או דומה עד כדי להטעות לשם הרשום כסימן מיסחר. בוודאי שאם קיים עסק בעל שם דומה או זהה והוא אף טרח ורשם סימן מסחר על השם רצוי להימנע מלעשות שימוש בשם. אם המוצר או השירות של העסק שלנו מיועד לשימוש בחו"ל כדאי לבדוק גם אצל רשם סמני המסחר באזור הפעילות המיועד. אם העסק כבר פועל זמן מה בשם מסויים – כדאי לבדוק אם האם עסק אחר משתמש בשם הזה בהקשר של פעילות העסק שלי ואם כן האם אותו אדם רשם סימן מסחר על השם. כמובן, שמומלץ לרשום סימן מסחר על שם העסק, כדי לתת לו הגנה מיוחדת. בהמשך אפרט יותר מה צריך לעשות, ובמידה ומישהו עושה שימוש בשם העסק שלכם מומלץ לנקוט בפעולות אקטיביות להפסקת השימוש.


איזו הגנה נותן סימן מסחר?

בהתלבטות האם לרשום או לא לרשום סימן מסחרי על שם העסק כדאי לקחת בחשבון את סוג ההגנה שסימן מסחר נותן. ההגנה על סימני מסחר מאוד רחבה ומאפשרת לבעלים למנוע מאחרים לעשות שימוש בשם של המותג או הסימן הרשום, וכן שומרת על האפשרות לרשום את הסימן – כלומר מונעת מאחרים לרשום סימן מסחר על שם העסק. פקודת סימני המסחר מונה שורה ארוכה של סנקציות כנגד מפרים של סמני מסחר רשומים, ובין השאר מאפשרת פסיקת פיצויי ללא הוכחת נזק לטובת בעלי הסימן. רישום סימן מסחר לעסק חדש חשוב משום שההגנה (המוגבלת) על סימן מסחר שאינו רשום ניתנת רק לבעלי עסקים שכבר נקשר מוניטין לשם העסק שלהם. לעסק חדש ולא מוכר אין עדיין מוניטין ולכן למעשה אין שום מניעה מבעלי עסקים אחרים לעשות שימוש בשם.

האם חייבים לרשום סימן מסחר כדי להגן על שם העסק? אחרי שבדקנו ואנחנו בטוחים שניתן לעשות שימוש בשם העסק שלנו ושאנחנו לא "מפריעים" לאיש, עולה השאלה האם חייבים לרשום סימן מסחר כדי להגן על שם העסק שלנו? לפי פקודת סימני מסחר "סימן מסחר" – הוא אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים … המשמש, לאדם לענין הטובין (או שירות) שהוא מייצר או סוחר בהם. לכן למעשה, לכל עסק שיש לו שם יש סימן מסחר. המדינה מאפשרת לבעלי עסקים לרשום את סימני המסחר במאגר סימני המסחר במשרד המשפטים ובכך להגן על סימן המסחר. רישום סימן המסחר מגן על המותג והמוניטין הקשורים בו, כלומר, על הקשר שנוצר בין המילים או הדמויות המופיעים בסימן לבין המוצר או השירות. יחד עם זאת, אין חובה לרשום סימן מסחר, וגם בהעדר רישום הסימן/השם של העסק זוכים להגנה מסויימת. אולם הדרך להגן על שם העסק במקרה זה ארוכה ומסובכת יותר ומצריכה, בין השאר לשכנע את בית המשפט כי לשם של העסק יש מוניטין בתחומו (וזה בכלל לא פשוט לביצוע לעסקי ותיקים, ובלתי אפשרי לעסקים חדשים). לכן ההמלצה היא לרשום סימן מסחר, בוודאי אם העסק נמצא בתחילת דרכו ומסובך להוכיח שנצבר לו מוניטין בתחומו.



על מה רושמים את הסימן?

רישום סימן מסחר נועד לאפשר לבעל הסימן לעשות בו שימוש ולהגביל אחרים לעשות בו שימוש. כדי שההגנה לא תהיה רחבה מידי, חילק המחוקק את כלל הסחורות ושירותים ל- 45 סוגים של סחורות ושירותים. ומי שמבקש לרשום סימן מסחר נדרש לציין על איזה סחורות ושירותים הוא רוצה לרשום את הסימן. כך מטבע הדברים אם אנחנו עוסקים בהקמת אתרי אינטרנט לא נמנע כנראה מאחרים לעשות שימוש בשם העסק בהקשר של ייצור אריחים לאמבטיה.


כמה עולה לרשום סימן מסחר?

לבחירה בסיווגים רלוונטיים בלבד משמעות נוספת משום שרישום כל סיווג מתוך 45 הסיווגים הקיימים כרוך באגרה. האגרה על רישום תחת הסיווג הראשון היא בגובה כ 1600 ₪ וכל סיווג נוסף כרוך בתשלום אגרה נוספת בסך כ-1200 ₪. לכן לרוב לא כדאי לרשום סימן מסחר על סיווג של סחורות ושירותים שאינו רלוונטי למותג שלנו. מכיוון שמדובר בהחלטה בעלת השלכות מרחיקות לכת, מומלץ לחשוב על תחומי הפעילות שהעסק עוסק בהם ואולי תחומים נוספים מתוכננים מעבר לכך, אף שאין חובה להעזר בעורך דין לצורך הגשת הבקשה לרישום הסימן, מומלץ לעשות זאת בשל מורכבות החומר, ולכן במידה ובוחרים להעזר בעורך דין לצורך הגשת הבקשה, יש להוסיף את שכר טרחת עורך הדין לסכומי האגרות.


לכמה זמן תקף סימן מסחר רשום?

סימן מסחר תקף במשך 10 שנים מיום שהוגשה הבקשה. כלומר ממועד הבקשה ועד למועד רישום הסימן בפועל לא ניתן הגנה לסימן, אבל מהרגע שנרשם הסימן נרשם המועד שממנו מגנים על הסימן הוא מועד הגשת הבקשה ניתן להאריך את רישום הסימן בתקופות נוספות.


מה הסיכוי שלא יסכימו לרשום את הסימן שלי?

ככל שהסימן יותר שרירותי כך יש סיכוי שירשם וככל שהוא יותר גנרי הסיכוי פוחת. סימן גנרי הוא סימן שמתאר את סוג המוצר או השירות (למשל שוקולד לתיאור שוקולד) וסימן שרירותי הוא סימן שאין כל קשר בין שמו לבין המוצר (למשל שוקולד לחברת הפקות אירועים). לכן ככל שהקשר בין שם הסימן לבין המוצר השירות הדוק יותר כך הסיכוי שיאשרו את רישומו קטן. מאידך במקרה שיש קשר הדוק ניתן ליצור לסימן ערך מבחין בכל זאת באמצעות בחירת צבע מסויים או צירוף לוגו.


ממה עוד צריך להיזהר כשבוחרים שם לעסק?

על פי פקודת סימני המסחר, רשם סימני המסחר בכל מקרה לא ירשום סימן מסחר במקרים מסוימים כגון: סימן המרמז על קשר עם נשיא המדינה או עושה שימוש בסמלים או מוסדות של המדינה או מדינות חוץ; סימן עם ציון גאוגרפי שקרי (למשל אם אומרים שמקור המוצר מאיטליה בזמן שמקורו בעצם מקרית חיים) ; סימן זהה או דומה עד כדי הטעיה לסימן מסחר מוכר היטב אף אם אינו סימן מסחר רשום או אם הוא רשם על סיווג מסויים ורוצים לעשות בו שימוש לסיווג אחר (כך למשל לא ניתן לרשום סימן מסחר על המילים קוקה קולה בהקשר של אריחי אמבטיה או צבעים תעשייתיים)


 

האמור במאמר אינו יעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי  והשימוש במידע על אחריותכם – כל הזכויות שמורות – עו"ד אייל קימל ©

bottom of page